Uudenlaiset teknologiat – uudenlaiset politiikat

Solar_panelNykyisessä energiamurroksessa polttoaineettomat teknologiat korvaavat fossiilisia polttoaineita käyttäviä teknologioita.

Polttoaineettomissa teknologioissa investoitavan laitteiston, asennustyön ja rahoituksen hinnat ovat syntyvän energian kustannustekijät. Kun edistetään tällaisten teknologioiden kehittämistä, on käytettävä näihin kustannuseriin vaikuttavia keinoja.

Teknologian ja asennustyön kustannusten alentamisen pääkeino on massatuotanto, jonka Henry Ford kehitti jo 100 vuotta sitten. Ford myös ymmärsi, että massatuotantoa ei voida kehittää, jos ei ole massamarkkinoita, ja siksi hän korotti työntekijöidensä palkkoja. Autot eivät halventuneet suunnittelemalla niitä halvemmiksi, vaan luomalla kustannustehokas massatuotanto, jota parantamalla luksusautosta tuli jokamiehenauto.

Suomalaisen aurinkoteknologian pioneeri Tuomo Suntola kiteytti 1990-luvulla alan ongelman juuri massatuotannon puutteeseen: ”Aurinkoteknologian hyväksyttävyys edellyttäisi hinnan saamista massatuotantotasolle, mutta massatuotanto ei synny ennen kuin on markkinoita ja markkinat eivät synny nykyisillä hinnoilla.”

Saksalaiset ratkaisivat tämän muna-kana-ongelman 2000-luvun alussa ottamalla käyttöön Fordin palkkojen korotusta vastaavan keinon: luotiin syöttötariffijärjestelmä, joka takasi aurinkopaneeleiden massatuotannon kehittämiselle markkinat. Sen seurauksena paneeleiden hinnat laskivat nopeasti. Järjestelmä pudotti myös rahoituksen kustannukset. Taattu tuotto pienensi riskiä, mikä alensi rahoituskustannuksia.

Lyhyellä aikavälillä järjestelmä tuli kalliiksi saksalaisille, mutta massatuotannon edistymisen myötä tariffeja on alennettu ja muiden maiden kansalaiset pääsivät vapaamatkustajina nauttimaan halventuneista hinnoista. Nyt syöttötariffijärjestelmä on korvautunut paremmalla keinolla eli kilpailutetuilla huutokaupoilla, mikä mahdollistaa ja pakottaa yrityksiä puristamaan kustannuksia yhä alemmaksi.

Näennäisesti kilpailutettu huutokauppa on tuotantotukea, mutta oikeastaan se on polttoaineettomien teknologioiden kehittämisen, kaupallistamisen ja rahoituskustannusten alentamisen tukimuoto. Mitä enemmän, sen halvempaa, mikä lopulta johtaa tukitarpeen poistumiseen kokonaan.

Lovio_kuvaProfessori Raimo Lovio
Aalto-yliopisto

 

Julkaistu 7.6.2016 julkaisussa m+ (Motivan sidosryhmälehti)